Artikel

Det kan en Freelance tekstforfatter

Af Carsten Bjerregaard, Marketingcapacity.dk (Link gerne til denne artikel. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt) 

En tekstforfatters primære funktion er at skrive tekster, der sælger produkter og services. Teksterne skal naturligvis være skrevet korrekt og fejlfrit, da det skrevne ord afspejler kvaliteten af virksomheden, såvel som hvad den udbyder. Når du hyrer en freelance tekstforfatter, finder han eller hun de vinkler, der gør din virksomhed, dit produkt eller dit tilbud attraktivt for din målgruppe. En dygtig tekstforfatter evner at se og artikulere jeres fordele, så det skaber klarhed, opmærksomhed og efterspørgsel. På den måde understøtter en dygtig tekstforfatters arbejde dine KPI’er, som kan være salg, opmærksomhed eller lead-generering.

Et godt billede kan få folk til at standse op og blive opmærksomme, men kun tekst kan overbevise dem om at handle med dig. Derfor er en tekstforfatter en vigtig profil inden for marketing og salg i enhver virksomhed. Tekstforfatteren skal kunne forstå og formidle dit tilbud, så det bliver relevant, troværdigt og attraktivt. Der er forskel på tekstforfattere, men en dygtig tekstforfatter er sin vægt værd i guld.

Læs mere herunder:

  • Hvad er en tekstforfatter?
  • Hvad laver en tekstforfatter?
  • Hvad kaldes en tekstforfatter også?
  • Hvordan skaber en tekstforfatter værdi?
  • Hvilke typer af tekstforfattere, findes der?
  • Hvad skal en tekstforfatter kunne?
  • Eksempler på godt tekstarbejde
  • Hvorfor hyre/ansætte en FREELANCE tekstforfatter?
  • Hvordan finder du en god freelancer?

Hvad er en tekstforfatter?

En tekstforfatter er grundlæggende en person, som skriver budskaber på en måde, som er relevant, attraktiv og troværdig. Teknisk set er ’tekstforfatter’ en ubeskyttet titel. Det vil sige, at enhver har ret til at kalde sig selv for tekstforfatter. Derfor er der også grund til at se sig godt for, når man skal vælge. Hos Marketingcapacity.dk vælger vi tekstforfattere med omhu ud fra vores kunders behov. For der er stor forskel på, hvad forskellige tekstforfattere byder på.

Hvad leverer en tekstforfatter?

Tekstforfatterens output vil som regel være: Website tekster, Social Media posts, e-mail tekster, kunde-cases, banner-ads, annoncer, reklamefilm manuskripter, produktnavne, slogans etc. Kort sagt alle de typer elementer, hvor en virksomhed ønsker at formidle et budskab.

For at opnå det bedste resultat vil tekstforfatteren som regel gå gennem denne proces:

  • Tekstforfatteren bliver briefet omkring produkt og problem – og får lejlighed til at stille spørgsmål
  • Opgaven og det forventede output og timeforbrug bliver defineret af parterne
  • Tekstforfatteren præsenterer sit tekstforslag
  • Virksomheden (opdragsgiver) forholder sig til forslaget og kommer med eventuelle rettelser
  • Rettelserne bliver gennemført

Og ingredienserne kan være:

  • Strategi
  • Koncept (formulering af en overordnet idé, som kan binde forskellige aktiviteter sammen)
  • Overskrift, brødtekst, statements, billedtekster etc.

Hvad kaldes en tekstforfatter også?

Kært barn har jo mange navne. Og tekstforfattere kan også – alt efter deres normale arbejdsområde – blive kaldt for skribenter, journalister, forfattere, koncept-udviklere. Det er også almindeligt, at man bruger det engelske udtryk copywriter om en tekstforfatter. Det skal dog lige nævnes, at ’journalist’ i modsætning til f.eks. ‘tekstforfatter’ er en beskyttet titel. Man skal være uddannet journalist for at smykke sig med denne titel. De andre er til fri afbenyttelse.

Hvordan skaber tekstforfatter værdi?

Tekstforfatterens opgave er f.eks. at hjælpe en virksomhed med at sælge så mange produkter som muligt i forhold til investeringen i markedsføring – ved at:

  • Gøre tilbuddet relevant for modtageren
  • Gøre tilbuddet nemt at læse og forstå
  • Gøre tilbuddet interessant
  • Gøre tilbuddet attraktivt

Et eksempel på et tilbud kunne lyde: ”Køb denne Bodum kaffekolbe for 100 kr.”. Det er et tilbud i sin rene form og ikke gjort mere attraktivt end mærket, produktet og prisen.

En dygtig tekstforfatter kan simpelthen være forskellen mellem negativ og positiv Return on Investment. Et historisk eksempel er læskedrikken ’7-UP’, som ikke var nogen særlig succes. Indtil en genial tekstforfatter fandt på at lancere den som ’The Un-cola’ – altså ALTERNATIVET til Coca-Cola. Og så pludselig bragede den igennem lydmuren. En så enkel tekst betød forskellen mellem et me-too produkt og et produkt, man kunne bruge til at vise noget om sig selv.

Det er et klassisk og kendt eksempel. Et strategisk eksempel. Fra øverste hylde af kreative, anprisende tekster kan man tage eksemplet fra en ur-annonce: ”What do a singer, a conductor and an artistic director have in common? A Rolex”. Så effektivt kan man positionere et ur.

Herhjemme skrev tekstforfatteren Claus Walther engang en annonce for en Volkswagen, hvor billedet viste et krøllet landkort og overskriften lød: ”En VW Toureg ejers drøm om et andet Køge”. Man kunne ikke lade være med at læse brødteksten, hvor han fortalte han et eventyr om, hvordan det var at køre Volkswagens 4-hjulstrækker over bakker, gennem kløfter og ’herligt fedtede mergelgrave’.

I ’50erne skrev navnkundige Erik Dibbern den ene TV-reklame klassiker efter den anden. Med blandt andet det kendte Øl-slogan ”Jeg vil hellere have en star”. Senere skrev Peter Wibroe om Tuborg: ”Hvad er det, der gør livet lidt grønnere?” og lagde op til, at man selv svarede ’Tuborg’, når man så hans annoncer og plakater. En tekstforfatter af høj kaliber kan afdække og dramatisere den magi, der et eller andet sted er gemt i dit produkt eller din virksomhed.

Hvilke typer tekstforfattere findes der?

Som nævnt er der forskellige typer af tekstforfattere. Hvis de er dygtige, har alle nogle grundlæggende håndværksmæssige kompetencer. Men derefter kan de brænde for (og derfor være særligt gode til):

  • Forskellige brancher (de kender retorikken og begreberne)
  • Forskellige medier (de forstår mediets målgruppe og lingo)
  • Forskellige platforme (de forstår platformens koncept og funktionalitet)
  • Forskellige opgave typer:
    • Reportager
    • Produkt-beskrivelser (technical writers)
    • Forskellige sprog
    • Kunde-cases

Det vil som regel være meget, meget forskellige typer, der skriver reklamer for parfume og for traktorer. Men der er også mere subtile forskelle. Nogle tekstforfattere er dygtige til at formulere et koncept eller en overordnet ide. Mens andre måske ikke er så gode til det, mens de til gengæld elsker at nørde med en brødtekst, så den står knivskarpt og umulig at modstå.

Ingen kan alt. Så det gælder om at finde den, der kan lige netop det, man har brug for. Tekstforfatters spidskompetence kan variere inden for forskellige områder, såsom:

Se tekstforfatter-profiler

  • SEO
  • Content
  • Reklame
  • Journalistisk
  • Teknik og IT
  • Engelsk tekstforfatter (eller andre sprog)
  • Forskellige brancher eller produktområder

Hvad skal en tekstforfatter kunne?

Need to have: En tekstforfatter skal naturligvis kunne skrive fejlfrit på det sprog, som modtagerne læser. Men det er kun greenfee eller hygiejnefaktoren, om man vil. Der er langt mere, en god tekstforfatter kan bidrage med. De bedste kan:

  • Forstå en kommerciel problemstilling
  • Forstå – og foreslå – hvad der skal til at løse den (strategi)
  • Udvikle et koncept (en overordnet tekst-idé, gerne formuleret i få ord eller en sætning)
  • Skrive interessant og letlæst
  • Forstå mennesket (behov, drømme, vaner, holdninger, adfærd etc.), og de kan sætte denne indsigt i relation til et produkt, et brand og en virksomhed
  • Skrive med faglig tyngde og indsigt (eventuelt efter oplæring)
  • Forstå – og skrive til – forskellige media på mediets præmisser
  • Komme op med alternative forslag
  • Formidle, hvorfor de gør, som de gør (en dygtig fagmand kan artikulere sin kunnen – det gælder også tekstforfattere)
  • Gøre det nemt for virksomheder at samarbejde med dem qua en åben og imødekommende attitude
  • Samarbejde med andre faggrupper, typisk AD’ere, grafikere, projektledere, SEO optimerings-eksperter, UX designere, lige så vel som virksomhedens ansatte, der ikke arbejder med kommunikation

Eksempler på godt tekst-arbejde

Et Amerikansk bureau har lavet en oversigt over 70 gode bøger om reklame, hvis du gerne vil fordybe dig lidt mere i emnet: https://klintmarketing.com/best-digital-marketing-books/

Fra England kan vi pege på David Ogilvy, som lagde navn til et globalt bureau, lige som Charles Saatchi eller den amerikanske Bill Bernbach, som skrev legendariske VW reklamer for et halvt århundrede siden.

Hvis du tænker, at de nok er for gamle til, at man kan lære noget af dem, så tænk om igen. For hvad en god tekst er, har ikke ændret sig så meget gennem tiden. En god tekst er klar, den har en retning (eller grundidé), den belyser denne grundidé fra flere sider – og underbygger pointen, den er let at læse, og så har den en slutning, der får dig til at tænke efter et øjeblik. Og selv om den er målgruppe specifik, så har den gode tekst, det kendetegn, at den er let at læse. For alle. Faktisk læser man den gode tekst uden at tænke over det. Fordi den inviterer så meget til at blive læst, at man ikke kan lade være.

Hvorfor hyre/ansætte en freelance tekstforfatter?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting inden for mange områder
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance tekstforfatter?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener de tusindvis af profiler på Marketingcapacity.dk og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

Afsluttende kommentar

Der er klare økonomiske fordele ved at entrere med en freelance tekstforfatter med flere års erfaring. Her er et udpluk af nogle af de vigtigste.

  • I får en tekstforfatter med forretningsforståelse
  • Erfarne tekstforfattere arbejdere hurtigt og målrettet, fordi tekstforfatning er et håndværk, som så mange andre, hvor rutine betyder meget
  • I slipper for at fastansætte en dyr, men nødvendig ekspertise

Har du nogen spørgsmål? Skriv til mig på carsten@marketingcapacity.com.

Se tekstforfatter-profiler