Det kan en freelance Google Ads specialist

Af Carsten Bjerregaard, grundlægger af Marketingcapacity.dk (Link gerne til denne artikel. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt) 

En freelance Google Ads specialist kan hjælpe din virksomhed med at udnytte alle Googles annonceringsværktøjer og den verden af platforme, som Google har adgang til. For mange virksomheder vil det være en af de mest effektive måder at investere i marketing. Fordi Google Ads kombinerer de vigtigste ingredienser i en slagkraftig cocktail: 1) De mest brugte søgemaskiner, 2) de ord som brugerne søger på, 3) millioner af hjemmesider og 4) et indkøbssystem baseret på cost-per-click.

Hvad går Google Ads ud på?

Google Ads gør betalt markedsføring effektiv. Paid Media, som man også kalder det. I modsætning til SEO, som handler om at tiltrække trafik organisk (Earned Media). Hele idéen med Google har jo altid været at hjælpe brugerne af Internettet med at finde det, de søger (intet mindre). Og Google Ads er så den kommercielle måde at gøre det på. At gøre det ’nemt’ for annoncørerne at finde de brugere, som kunne være interesseret i deres produkter eller ydelser.

Og det er faktisk relativt ’nemt’ i forhold til, hvor kompleks en størrelse Internettet er. Hver dag kommer flere millioner nye websites, og man kan søge dem igennem på under 1 sekund. Men det er lige præcis svært nok til, at de fleste virksomheder har behov for en specialist, der kan optimere denne investering. En Google Ads specialist.

Google Ads har i skrivende stund fire hjørnestene:

A. Google Ads Søgeannoncer

  • Søgeannoncer er dem, der bliver vist øverst i søgeresultaterne, når man laver en søgning på Google. Hvis du sælger tæpper, er du måske interesseret i at blive vist, når folk søger på ’gulve’, og det kan du købe via Google. Google Ads er værktøjet, som du kan bruge til at byde på disse ord. Du kan i øvrigt både byde på søgeord, som du gerne vil, og du kan angive ord, som du IKKE vil vises i sammenhæng med. De såkaldte negative søgeord.

B. Google Ads Display annoncer

  • Display annoncer er de såkaldte banner-annoncer, du kan se over alt på websider rundt omkring. Google har adgang til over 2 millioner websites, hvor de kan placere den slags annoncer. Med Google Ads kan du købe plads til dine annoncer. Og du køber ikke bare i blinde. En dygtig Google Ads specialist kan købe annonceplads i forhold til blandt andet bruger-profiler og på specifikke sider. Display annoncer benytter man især til at opbygge kendskab – awareness. Det være sig kendskab til et koncept, et brand, en virksomhed eller et produkt. Der er ikke mange, der klikker på banner ads i dag, men de bliver stadig set. Adblocking til trods.

C. YouTube annoncer

  • Siden 2006 har Google ejet verdens næststørste søgemaskine, filmtjenesten YouTube. Det betyder, at du også kan købe plads på YouTube via Google Ads. Du kan dels købe ind i forhold til din målgruppes profil, dels i forhold til forskellige filmformater, som du kan bruge. I skrivende stund er det:

– TrueView In-Stream

– TrueView In-Search

– Bumperannoncer

D. Google Shopping annoncer

  • Det sidste format er målrettet direkte produkt-salg. Du kan opbygge et katalog eller lager af varer på Google Merchant Center. Og selv om du stadig køber ind i forhold til nogle definerede målgrupper, så er det ikke søgeord, der afgør, om dit produkt bliver vist. Det er din beskrivelse af dit produkt. Denne kategori af annoncering via Google er selvsagt oplagt for virksomheder, der har en webshop.

Og ét er sikkert. Google stopper ikke her. Så man skal være oppe på tæerne og søge ny viden, hvis man vil skabe værdi over tid som Google Ads specialist.

Hvad kaldes en Google Ads specialist også?

Tidligere talte man om Adwords specialister, fordi Google jo startede sit annonce-eventyr med rene tekstannoncer, der ’svarede’ på søgeordene. Men efterhånden som Google tilbyder så meget mere end rene tekstannoncer – og man som annoncør kan målrette mod andet end søgeord – så taler man mere om Google Ads specialist.

Men der findes også folk med andre titler, som kan finde ud af agere i Google Ads. Det kan være, at de kalder sig Digitale Specialister, Digitale Marketing Specialister, E-commerce managers, eller hvad det nu kan være. Så hvis du skal bruge en Google Ads specialist, skal du være opmærksom på at spørge ind i dybden. For der er mange niveauer af Google Ads kompetence.

Hvordan skaber Google Ads specialist værdi?

En specialist er sin vægt værd i guld, fordi han kan overskue og orkestrere, at:

  • Definere din virksomheds målgrupper og deres søgemønstre
  • Bruge Google Ads værktøjets mange funktionaliteter
  • Forstå og udnytte de forskellige annoncerings-formater og media
  • Udvikle annonceringsformater og -aktiviteter, der konverterer
  • Investere penge i forhold til, hvor I målbart får størst ROI

Google Ads platformen tillader specialisten at målrette din virksomheds annoncering via:

  • Søgeord, I vælger
  • Søgeord, som hele målgrupper er interesserede i (f.eks. hobbies)
  • Emner, I vælger
  • Typer af websites
  • Demografi
  • Geografi
  • Personer, der allerede har besøgt jeres hjemmeside (remarketing)

En Google Adwords specialist – eller Google Ads specialist, som man mere taler om i dag – skal altså have et ret bredt spektrum af egenskaber og kompetencer. I hvert fald set i forhold til, at det er en specialist-funktion.

Hvad skal en Google Ads specialist kunne?

Hvis vi kigger lidt dybere ned i værktøjskassen, skal en Google Ads specialist have styr på blandt andet:

  • SEO og søgeordsanalyser og søgeordsplanlægning
  • Negative søgeord
  • Quality score
  • Cookies og Cookie regler
  • CPC, cost per click
  • Google partner netværk
  • Display netværk (hvor er det, dine annoncer havner)
  • Placeringer
  • PPC, Pay per click
  • CPM, cost per thousand impressions
  • Remarketing
  • Målsætning og KPI’er
  • Double click ad exchance
  • Geografi
  • Demografiske kriterier
  • Annoncepriser
  • Return on ad spend
  • Google ads performance grader
  • Google ads editor
  • Spyfu (overvågning af dine konkurrenters søgeords annoncering)
  • Canva (et designværktøj til at lave annoncer via skabeloner)
  • Keyword planner
  • Google trends (sker der noget, vi kan lægge os op ad?)
  • Optimering
  • Budget allokering

Lyder det nørdet? Det er det også. Det er en verden, hvor man som specialist skal vide en masse. Kunne håndtere en masse værktøjer, og så skal man som person ideelt have et vist mål personlige kompetencer på alle niveauer:

  • Strategisk overblik
  • Taktisk handlekraft
  • Kreativ intuition og evnen til at finde nye veje
  • Købmandsskab

I mange virksomheder vil Google Ads være den vigtigste specialistfunktion inden for marketing. Fordi mediebilledet i dag er så fragmenteret –få store media er erstattet af en enorm mængde mindre media – at man kun kan få succes med masseføring, hvis man købe ind og optimere via elektroniske værktøjer. Kun få – hvis nogen – mennesker kan længere overskue mediebilledet og dermed annonce-markedet. Alene digital teknologi kan overskue og handle optimalt på markedspladsen, og det er de værktøjer, som Google Ads specialisten kan styre og udnytte.

Eksempler på godt arbejde gennemført af en Google Ads specialist

Hvis du skal vurdere en AD’er eller en tekstforfatter, kan du kigge på et marketing-element. En film eller en annonce kan vise dig, om de kan deres metier. Sådan er det ikke med en Google Ads specialist. Det er umuligt at vide udefra. Man kan næsten sige, at godt Google Ads specialist arbejde udmærker sig, ved at man IKKE lægger mærke til det. Man bliver bare påvirket af det …

Hvis vi tager remarketing som eksempel, så kender vi nok alle sammen det fænomen, at man har søgt på et eller andet – et par støvler f.eks. – og så bliver man belejret af støvle-firmaets annoncering i det næste halve år. Er det godt eller skidt? Det kan man ikke umiddelbart svare på, for det skal man jo kunne kigge på tallene for at se. Men tallene alene tager måske ikke fuldt ud højde for en eventuel badwill på langt sigt, man eventuelt har skabt.

Så hvis du vil vurdere, hvor dygtig en given Google Ads specialist er, så kan du med fordel bruge denne trinvise model:

  • Spørg ind til vedkommendes metode
  • Spørg ind til vedkommendes succes’er – hvordan? Og hvorfor?
  • Spørg ind til vedkommendes ’gyldne regler’ – hvad plejer at virke?
  • Prøv Google Ads specialisten af i en periode
  • Oplev, hvordan Google Ads specialisten arbejder
  • Bliver der testet og analyseret nok?
  • Bliver analyse-resultater brugt i briefingen af kreative?
  • Viser resultaterne sig?

Der er ingen sandheder. Ingen eviggyldig opskrift. Google Ads annoncering er en evig søge-lære proces. Hvor det, du havde succes med i går, ikke nødvendigvis er det rigtige i dag. Derfor er en dygtig Google Ads specialist mere omstillingsparat og opportunistisk, end de fleste.

Hvorfor en freelance Google Ads specialist?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting, når man f.eks. tænker på kreative
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance Google Ads specialist?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener vores flere end 600 profiler og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

SE ADWORDS SPECIALIST KANDIDATER