Artikel

Det kan en freelance E-commerce manager

Af Carsten Bjerregaard, Marketingcapacity.dk (Link gerne til artiklen. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt) 

En E-commerce manager har bogstaveligt talt ansvaret for hele butikken. Den digitale butik. Med sit fokus, sin værktøjskasse, sit budget og sine ambitioner driver E-commerce manageren mulige kunder ind i butikken og konverterer dem til salg. E-commerce manageren er en væsentlig brik i de fleste virksomheder, som sælger mere eller mindre uberørt af menneskehånd. Det være sig på FMCG markedet, indenfor hårde hvidevarer, møbler, elektronik og B2B.

Se E-commerce Manager profiler
 

Hvad går E-commerce managerens rolle ud på?

E-commerce managerens rolle er at være leder og ansvarlig for e-commerce forretningen. Mere konkret indebærer det:

  • At opbygge og drive e-commerce universer (f.eks. e-shops eller andre formater, hvor man som kunde kan købe eller bestille en vare eller ydelse)
  • At forbinde markedsføring og salg i virksomheder, hvor der er en salgsafdeling
  • At optimere kunderejsen fra den nederste del af salgstragten til køb og gentagne køb
  • At sørge for, at der er varer på hylderne i den elektroniske butik
  • At drive konvertering via tekst, layout, nudgning, kampagner, tilbud mm.
  • At sørge for høj oppetid og stabile systemer i øvrigt
  • At drive ’size of basket’ ved at udvikle og promote aktiviteter, der får folk til at købe mere. For eksempel en æske squash-bolde, når de lige har lagt en squash ketcher i kurven
  • (Måske) at lede det team af medarbejdere, der passer butikken – som var det en fysisk butik. Her er det blot SEO-optimering, CMS, Nyhedsbreve, digital markedsføring, SoMe posts etc.

… kort sagt at udvikle forretningen og øge omsætningen så lønsomt som muligt.

Hvad kaldes en E-commerce manager også?

Titler og ansvarsområder er jo forskellige fra virksomhed til virksomhed. Så det, der i én virksomhed måske hedder E-commerce manager, hedder måske head of E-commerce, online sales manager, E-commerce director eller noget andet.

Hvordan skaber E-commerce manageren værdi?

En dygtig E-commerce manager kan skabe værdi på mange planer, for eksempel:

A. Strategisk

Hvordan skal vi positionere vores virksomhed og/eller butik? Hvilke varer skal vi have på hylderne? Hvilke forretningsmodeller skal vi understøtte (salg, leasing, leje, abonnement, afdrag, freemium …) Hvordan skal prisniveauet være? Hvordan skal vi orkestrere værdikæden inklusiv indkøb og distribution?

B. Taktisk

Hvilke kampagner skal vi køre? Hvilke tilbud skal vi køre? Er der temaer eller koncepter, der kan understøtte salget. Bare tænk Black Friday, som en eller anden kommerciel manager sikkert engang fandt på.

C. Operationelt

Neden under de taktiske kampagner og tilbud, ligger der ongoing en tilstedeværelse, hvor kunder kan orientere sig og købe. Det kan være, at E-commerce manageren skaber content, som ligger og arbejder long tail. Lige som der hele tiden vil være optimering af web-shoppen på uendelig mange måder.

D. Indsigter

En stadig vigtigere del af E-commerce managerens arbejde består i at gøre virksomheden klogere på prospects, kunder og salg. Det er en evig jagt på indsigt i årsag-virkning og mønstre i salgsprocessen. Her kommer data-mining og data-forståelse i det hele taget ind i billedet. Et andet værktøj til at skabe indsigt (og salg) er testning. Især A/B testning, hvor man hele tiden tester, hvad der sælger bedst. Ikke ved at spørge folk, men ved at prøve 2 alternativer af gangen og simpelthen se, hvad der konverterer bedst. Det kan være lige fra produkter og priser til farven på pris-splashen eller alternative leverings-metoder.

E. Personalisering i kunderejsen

Et område, der udvikler sig, er brugen af personalisering i kunderejsen. Så kunden føler sig genkendt, forstået og værdsat hele vejen. Og så han f.eks. ikke skal starte forfra med at forklare fra Adam og Eva, hvis han undervejs f.eks. skal tale med kundeservice, hvis der er problemer med en levering. Det betyder blandt andet, at der skal udvikles automatiserings-flows, chat-robotter, AI etc.

En af udfordringerne for E-commerce manageren er at overskue helheden og samtidig prioritere udviklings- og forbedringsprojekter, imens maskinen kører.

Hvad skal en E-commerce manager kunne?

En dygtig E-commerce manager har mange kompetencer. Ud over de nævnte stratetiske, taktiske og operationelle kompetencer og godt lederskab, er der konkrete værktøjer og discipliner, E-commerce manageren skal beherske. Herunder:

  • Opbygning af websites og webshops i WordPress, Shopify, WooCommerce, EpiServer, Magento, Drupal, Joomla, Sitecore, Umbraco og HTML/CSS
  • Analyser af kunderne via Adobe Analytics, Google Analytics og Hotjar. A/B Splittests med værktøjerne Adobe Target, VWO og Google Optimize
  • Konverteringsoptimering gennem Landingpages, Content, Adfærdspsykologi, Videoindhold, Google Analytics, Adobe Target, Google Analytics og splittests
  • Søgemaskine optimering via Siteimprove, YOAST, Google Search Console, SEMRush, Ahrefs og Google PageSpeed Insights
  • Nyhedsbreve via MailChimp samt segmentering, kunderejser, Workflow Automation, Marketing Automation og opsætning af Signup Forms
  • Online Marketing gennem SEM/Google Ads, LinkedIn, Facebook Pixels, Nyhedsbreve, Affiliates mv.

Eksempler på godt E-commerce manager arbejde

Man kan kun anbefale, at du kigger på de store sites, hvis du vil udvikle din egen forretning. Fra Amazon til Boozt. Fra Matas til teleselskaber som Oister. Det udvikler sig hele tiden, og hvis man selv skal opfinde alt fra bunden, så går det for langsomt.

Hvorfor en freelance E-commerce manager?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting, når man f.eks. tænker på kreative
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance E-commerce manager?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde, de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener vores flere end 600 profiler og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

Se E-commerce Manager profiler