Artikel

Det kan en freelance content- og SEO tekstforfatter

Af Carsten Bjerregaard, Marketingcapacity.dk (Link gerne til denne artikel. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt)

En content- og SEO tekstforfatter er en tekstforfatter (link), der skriver til dine kunder og til Google på samme tid. Det er et særligt håndværk, fordi tekstforfatteren skal være dybt inde i, hvordan mennesker søger viden, og hvordan søgemaskinernes algoritmer finder information. Lyder det meta-agtigt? Det er det til en vis grad også. Det kræver i hvert fald, at content- og SEO tekstforfatteren evner at forholde sig både analytisk og kreativt til sine tekster.

Se Content- og SEO tekstforfatter profiler

Hvad går content- og SEO tekstfortning ud på?

Som content- og SEO tekstforfatter skal man skrive for at hjælpe. Det vil sige:

  • Hjælpe potentielle kunder med at få svar på det, de gerne vil vide
  • Hjælpe nuværende kunder med at få svar på det, de har brug for (eventuelt for at reducere trækket på medarbejdere i kundeservice)
  • Hjælpe søgemaskinernes – navnlig Googles – algoritmer med at finde og vise din virksomheds content, når nogle søger information om et emne, I gerne vil ’eje’

Content- og SEO tekstforfatteren er dermed en specialisering af det generelle tekstforfatter fag, og vedkommende udkommer i form af:

  • Artikler f.eks. til magasiner eller hjemmesider
  • Social Media posts
  • Reklamer og advertorials
  • Produktark
  • Brochurer
  • Katalogtekster
  • E-shop tekster
  • Manualer og brugervejledninger
  • Kundeservice tekster på jeres hjemmeside
  • Q&A’s

Hvad kaldes en content- og SEO tekstforfatter også?

Du kan godt finde en person, der kan skrive godt content til SEO, som blot kalder sig tekstforfatter, journalist, forfatter, skribent, konceptudvikler eller andre ting. Men som med alt andet, øger det kvaliteten, hvis personen målrettet har udviklet sine kompetencer og måske endda specialiseret sig i netop den særlige gren af tekstforfatning. Så søg gerne eksplicit efter en tekstforfatter med content- og SEO kompetencer, hvis det er det, du har brug for.

Hvordan skaber tekstforfatteren værdi?

Content- og SEO tekstforfatteren skaber værdi ved, at skrive tekster, der:

  • Øger antallet af organiske besøgende på jeres digitale kanaler
  • Får folk til at læse teksterne
  • Skaber præference over for jeres virksomhed, brand eller produkter
  • Flytter læserne frem gennem tragten tættere på et køb
  • Skaber et højere niveau af brugbar viden hos jeres potentielle kunder

Hvilke typer af tekstforfattere findes der?

Tekstforfattere kommer fra mange sider – og har dermed deres faglige indgang til at skrive. Nogle af de mest typiske er:

  • Journalist uddannede
  • Cand. Mag.
  • Film-uddannede
  • Korrespondenter
  • Handelshøjskole uddannede

De fleste tekstforfattere kommer nok fra humaniora uddannelserne. Men i og med, at tekster i højere og højere grad bliver genstand for analyser, ser vi også, at folk kommer fra mere tekniske eller økonomiske fag.

Sagt lidt firkantet er de fleste tekstforfattere som personer ofte drevet af en af disse ting:

  • Nogle elsker at skrive historier
  • Nogle kan godt lide at ’undervise’ med deres tekster
  • Nogle elsker at skabe effekt med en analytisk tilgang
  • Nogle elsker at sidde med en kop kaffe og nørde med produkt-tekster
  • Nogle har en journalistisk åre og kan godt lide at skrive artikler

Det er op til dig, som har tekster, du gerne vil have skrevet, at finde den tekstforfatter, som kan give dig det, du søger. Og jo tættere på tekstforfatterens hjerte, dine opgaver ligger, jo bedre et resultat får du alt andet lige. Så spørg ind, når du møder den potentielle tekstforfatter.

Hvad kan en content- og SEO tekstforfatter?

En Content- og SEO tekstforfatter skal naturligvis kunne skrive. Korrekt og positivt. Som enhver anden, der lever af at formulere sig på skrift. Men hvis man skal være god til netop denne disciplin, hjælper det med nogle særlige kompetencer, og så skal han/hun:

  • Kunne dykke ned og forstå alt omkring et produkt
  • Kunne forstå, hvad en potentiel kunde eller nuværende kunde tænker
  • Have fantasi til at forstå, hvad en potentiel kunde eller nuværende kunde har brug for at vide
  • Kunne forstå, hvordan kunder BRUGER din virksomheds produkter
  • Kunne skrive ’mundret’ og letlæst. Hvis en person skriver: ”Hvordan gør jeg en kaffemaskine ren?” i søgefeltet på Google, hjælper det ikke, hvis tekstforfatteren skriver en artikel om: ”Desinficering af drikkevare dispensere” – for nu at sætte det på spidsen
  • Kunne ’vinkle’ stof i mange retninger
  • Forstå at finde og bruge de søgeord, som kunderne søger efter

Kendskab til Google Analytics – og gerne brugererfaring – er guld værd. Nogle tekstforfattere har heldigvis også en logisk-analytisk side.

En dygtig Content- og SEO tekstforfatter kan skrive 5-10 artikler om et stofområde, hvor mange andre måske umiddelbart kun kunne skrive 1-2. Fordi han/hun kan sprede stoffet ud og gøre det tilgængeligt på en pædagogisk måde. Det er en gave til COPE strategien (Create once, publish everywhere).

Det kan godt være, at en del af stoffet går igen i de fleste artikler. Men det er vinklet forskelligt, for godt content er karakteriseret ved, at det svarer lige netop på det spørgsmål, som kunden vil have svar på. Hvis han gerne vil vide, hvordan man gør en kaffemaskine ren, skal teksten svare på lige nøjagtig det. Den skal ikke først handle om, hvordan man laver kaffe i Brasilien – hvor interessant dette ellers måtte være. Du vil kunne kende en dygtig Content- og SEO tekstforfatter på, at han/hun hurtigt kan komme med en lang række vinkler på din virksomhed, dit produkt, ja, måske dit brand.

En journalistisk baggrund kombineret med en solid kommerciel træning vil være god kombination. Fordi journalisten er vant til at tænke i historier og vinkler, og fordi kommerciel træning er nødvendig, for at ’have det godt’ med at skrive positivt og med retning frem mod et salg. For selv om det jo skal være rigtigt, hvad der står, så er hensigten jo at øge salget.

Indsigt i SEO

Hvor meget, en Content og SEO tekstforfatter skal vide om Google og andre søgemaskiner, er svært at sige. For de ændrer jo algoritmer med ujævne mellemrum, så meget eksakt viden kan blive irrelevant på et tidspunkt.

To grundregler er der dog. 1) Søgemaskiner som Google har en interesse i at være så gode til at give deres kunder, det de reelt søger efter. 2) De bliver bedre og bedre til at gennemskue ’falsk’ information. Eller sagt med andre ord: Det bliver stadig sværere at ’snyde’ Google. Derfor ser vi heldigvis heller ikke mere hjemmesider med 3568 gentagelser af ordet ’kaffe’, hvis vi søger efter ’organiske kaffebønner’ på Google.

Altså vil man komme langt ved at give reel information. Men hvis man vil langt frem på Google, hjælper det at vide noget om blandt andet:

  • Foretrukket ordstilling og sætningskonstruktion
  • Lange- eller korte tekster
  • Link-building
  • Eksakte formuleringer
  • Rangering
  • Keywords

Samarbejde

Det er klart, at evnen til at samarbejde er en vigtig kompetence. Du skal som kunde finde en Content- og SEO tekstforfatter, der passer til din måde at arbejde på:

  • Forstår I hinanden?
  • Vender personen tilbage så hurtigt, som du har brug for?
  • Bidrager han/hun med gode idéer, eller skal det alt ’serveres på et sølvfad’?
  • Er du glad for (ikke tilfreds med) det, som du får?
  • Er kvaliteten ok?

Eksempler på godt content- og SEO arbejde

Skriv et vilkårligt spørgsmål ind i søgefeltet på Google. Den første artikel, der kommer op, er ganske givet en godt skrevet content artikel. Skrevet af en person, der har formået:

  • At gætte lige præcis dit spørgsmål
  • At svare præcist på det
  • At skrive et sprog, som Google afkoder som ’nemt at læse’
  • At linke til andet artikler, der kan være relevante for dig

Og som ikke bare har ’kopieret’ en anden tekst. For det bliver Google også bedre og bedre til at gennemskue.

Hvorfor en freelance content- og SEO tekstforfatter?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting, når man f.eks. tænker på kreative
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance content- og SEO tekstforfatter?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener vores flere end 600 profiler og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

Se Content- og SEO tekstforfatter profiler