Det kan en freelance Content Marketing specialist

Af Carsten Bjerregaard, grundlægger af Marketingcapacity.dk (Link gerne til denne artikel. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt) 

En Content Marketing specialist kan tiltrække kundeemner til din virksomhed ved at skabe interesse og invitere til en relevant dialog omkring jeres produkter, serviceydelser og koncepter. Content Marketing specialistens rolle er forstå kundernes behov for viden undervejs i deres købsproces og tilfredsstille dette behov i løbet af kunderejsen. Fra behovet bliver vækket til købet er gennemført.

Hvad går Content Marketing ud på?

Content Marketing handler dybest set om at kvalificere en virksomhed til et køb ved at være bedst til at svare på kundernes spørgsmål. Det være sig både de udtalte og uudtalte spørgsmål.

Foldet lidt ud handler det om:

  • At forstå kundernes behov for produkter inden for en given kategori
  • At forstå kundernes behov for viden for at kunne træffe en beslutning
  • At kunne formulere kundernes spørgsmål, som kunderne vil søge på dem i Google
  • At kunne besvare spørgsmålene så godt, at det bringer kunderne længere frem mod en beslutning
  • At kunne give kunderne den information, de har brug for, for at kunne købe

Hvordan skaber Content Marketing specialisten værdi?

Content Marketing specialisten sørger for, at virksomheden ’udkommer’ med content. Det vil sige indhold. Indhold der understøtter kunden i købsbeslutningen. Det være sig i form af:

  • Artikler
  • Blog-indlæg
  • Social Media posts
  • Videoer
  • Vejledninger
  • Infografik
  • Foldere

Kort sagt; information i alle tænkelige formater, som kunderne kan tænkes at ville bruge.

Men er det ikke reklame? Jo det er reklame. Men reklame udformet som information og som gerne skal afkodes som nogenlunde troværdig information. Både hvad angår form og indhold.

Hvad skal en Content Marketing specialist kunne?

Der er ingen formelle krav. Så det er op til hver enkelt virksomhed at definere sine ønsker i forhold til en person, der skal kunne dække behovet for content. Det kunne eventuelt være ud fra denne liste af ønskede kompetencer.

Empati og viden til at forstå kundernes behov

  • Content Marketing specialisten skal kunne forstå kunderne
  • Det kan være intuitivt via empati eller det kan være via brancheindsigt (hvad har en bil-indkøber brug for?)
  • Content Marketing specialisten skal kunne formulere alle de relevante spørgsmål, kunderne måtte have

Forstå hvad der rører sig i samfundet

  • Godt content kan få medvind ved at læne sig op af trends – eller samtaler – i samfundet. For intet content befinder sig i et hermetisk vakuum. Derfor er det en fordel, hvis Content Marketing specialisten har antennerne ude og forstår, hvad der rører sig i samfundet
  • Det kan være, at Content Marketing specialisten også kan finde ud af bruge værktøjer som Google til at finde ud af, hvad der trender i øjeblikket – for eventuelt at kunne finde ud af at udvikle og poste content ind i de trends, der allerede er der.

Udvikle content

De fleste Content Marketing specialister har en hands-on tilgang til deres arbejde. De kan ikke alene definere, hvilket content, der er brug for – de kan typisk også selv udvikle en del af det

  • Idé-udvikle (brainstorming, vinkling, storytelling)
  • Interviewe
  • Skrive
  • Layoute
  • Filme
  • Videoredigere
  • Spille skuespil

Influencers har typisk mange værktøjer i deres værktøjskasse. De lever og ånder deres egne historier, og gennem den direkte respons lærer de, hvad der virker og ikke virker. Hvis du ikke allerede gør det, så følg nogle influencers over tid og prøv for dig selv at analysere, hvordan de arbejder på mange planer og mange måder med deres historier.

Publicere content

En vigtig del af Content Marketing specialistens arbejde er at sørge for, at materialet bliver publiceret, så målgruppen kan blive eksponeret for det. Man deler det typisk op i Paid Media, Owned Media og Earned Media.

Paid Media: TV, Radio-reklame, Out-of-home – og andre media, som du ikke kan komme i, med mindre du betaler for det.

Owned Media: Eget website, egne Social-Media kanaler, egne blogs, egne magasiner eller andre udgivelser, som virksomheden selv ejer.

Earned Media: Earned Media er måske ikke egentlige medier. Navnet dækker over den omtale, man ’gør sig fortjent til’, ved at skabe indhold, der er så godt eller interessant, at andre deler der på deres media. Hvis en kunde f.eks. deler en video, som din virksomhed har udviklet, er det Earned Media.

Content Marketing specialisten forstår – og kan navigere i – dette landskab af medier. Specialisten ved, hvordan de forskellige medier fungerer, hvordan forskellige typer content virker i hvert af medierne, og hvordan de spiller sammen.

Eksekvere kampagner og holde overblik

Nogle Content Marketing specialister har også kompetencerne til at arbejde på et strategisk niveau. Så de kan planlægge og eksekvere forskellige typer af content. Og holde øje med, hvordan de performer hver især. For det gælder inden for Content Marketing som på alle andre områder: Virkeligheden er den bedste læremester.

For at kunne gøre det, er det en fordel hvis Content Marketing specialisten kan bruge forskellige værktøjer, som eksempelvis:

  • Hootsuite, som blandt andet er en Social Media platform
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • YouTube Channels

Alle kan ikke alt. Så når man søger efter en Content Markting specialist, er det vigtigt at være bevidst om, hvilket setup personen skal fungere i:

  • Er der støttefunktioner, personen kan læne sig op ad?
  • Er der kreative, som personen kan briefe på at udvikle content?
  • Hvilke typer content skal personen selv udvikle?
  • Hvilken kvalitet af content, vil man være tilfreds med?
  • Hvor stor produktion forventer din virksomhed?
  • Hvordan vil den måle på værdien og effekten?

Eksempler på godt Content Marketing arbejde

Alle virksomheder drømmer vel om at udvikle et stykke content, som får sit eget liv. Som bliver udbredt viralt, fordi mange mennesker synes godt om det.

Det er desværre umuligt at planlægge, købe eller besluttet. Man kan gøre sig umage og så håbe på det. Men ingen ved på forhånd, hvad der vil trende. Et af Danmarks dygtigste reklamebureauer har dog en tommelfingerregel for, hvad der skal til for måske at skabe en viral effekt:

  • Indholdet skal bygge på en indsigt om følelser, tanker eller handlinger, som vi alle har til fælles
  • Det skal passe ind i en aktuel dialog, der i forvejen er i samfundet (for man kan ikke skabe debatten selv). Det kan være, at indholdet er en kommentar eller vinkel på det eksisterende emne
  • Det skal være et interessant eller sjovt stykke content i sig selv

For TV2 udviklede bureauet &Co. en kampagne, som hed ”Alt det vi deler”. Kampagnen tappede ind i en aktuel debat i samfundet om den større og større kløft mellem forskellige grupper af samfundet. En kløft, vi sært nok har en fælles følelse omkring. Blandt andet derfor blev dette stykke content delt i stor stil på sociale medier.

Google opstiller et hierarki af content:

  • Hero – (f.eks. ud-over-det-sædvanlige videoer, som skaber branding, og som kunder måske vil dele. Volvo lavede nogle videoer med Jean Claude van Damme for deres lastbiler, som blev set af millioner)
  • Hub – grundigt content, der understøtter brandet, og som fortæller om produkter og løsninger på en nemt tilgængelig måde
  • Hygiejne – blog posts, explainer videoer etc. som svarer på et eller flere spørgsmål

Hvorfor en freelance Content Marketing specialist?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting, når man f.eks. tænker på kreative
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance Content Marketing specialist?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener vores flere end 800 verificerede profiler og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

 

SE CONTENT MARKETING SPECIALIST KANDIDATER