Artikel

Tænk på disse 14 ting, hvis du overvejer at gå freelance

Er du tiltrukket af idéen om at blive selvstændig? Har du lyst til at stå på egne ben og prøve friheden? Men er du i tvivl om, hvorvidt du skal gøre det? Om du har det, der skal til? Så er her nogle ting, du med fordel kan overveje. Uanset om du er grafiker, SoMe manager, digital designer, tekstforfatter, projektleder, eller noget andet. Tag det som inspiration og input baseret på, hvad jeg har lært ved at være selvstændig og drive en virksomhed, der matcher freelancere med virksomheders behov. Jeg skriver artiklen for at give dig et godt grundlag for at vælge, om du vil springe ud som freelancer. Uanset hvad du gør, ønsker jeg dig held og lykke.

Af Carsten Bjerregaard, Marketingcapacity.dk

1. At blive selvstændig er at vælge en ny livsstil

Jeg taler med freelancere hver dag, lige som jeg taler med mange, som overvejer at tage springet ud i det frie liv. For de fleste er livsstilen den primære drivkraft. Lysten til at være herre i eget hus og sige farvel til hamsterhjulet. Friheden. At være uafhængig. Drømmen om at kunne tilrettelægge sit eget liv. Og når man har fået en forretning op at køre, kan det absolut være en interessant og dejlig måde at leve på.

Så når mange tøver, er det nok især, fordi det er også er forbundet med en følelse af usikkerhed. Især hvis man har et job, og der tikker løn ind på kontoen hver måned. Også når man er syg eller holder ferie. Jo højere lønnen er, jo sværere kan det være at tage springet. Det er det, nogle kalder ’Det gyldne bur’. På den ene side tør man ikke fraskrive sig lønchecken, på den anden side motiverer lønnen ikke længere i det daglige arbejde.

Så hvad skal man gøre?

2. Tænk på det som et langsigtet valg

Hvis man virkelig har lyst, så synes jeg, at man skal springe ud i det. For man kan trods alt vælge igen på et senere tidspunkt, hvis man gerne vil tilbage i et fast job. Men jeg vil alligevel anbefale, at du ser det som et langsigtet valg. Blandt andet fordi:

  • At være selvstændig er en kompetence i sig selv, og det skal man lige lære
  • Man skal lige finde ud af, hvordan man skal sælge sine kompetencer
  • Det kan tage tid at etablere en kundekreds, man kan leve godt af

Så man har brug for lidt tålmodighed. Der er også nogle praktiske ting, man lige skal have styr på. Man skal have et CVR-nummer, oprette en firma-konto i banken, finde ud af, hvordan man skal lave bogføring etc. Men her kan man trøste sig med, at Danmark faktisk er blevet kåret til at være det land i Danmark, hvor det administrativt er nemmest at starte en virksomhed.

Og det er vitterlig ikke rocket science. Du lærer det hen ad vejen, og efterhånden som du får gode opgaver og faste kunder, oplever du den glæde, det er, når du sælger dig selv, udfører opgaver til kunden og sender en faktura.

3. Et freelance liv kan være mere sikkert end et fast job

De fleste mennesker opfatter det umiddelbart som mere sikkert at have et job. Men jeg vil hævde, at det omvendte også kan være tilfældet. Man kan selv tage initiativ til, at der kommer flere opgaver – og man har kun sig selv som chef.

På den måde kan det være mere sikkert end at være en lille del af en stor virksomhed, som kan være tvunget til at skære ned, uden at man personligt har nogen skyld i det. Eller det kan simpelthen være noget så banalt, som at man ikke fungerer godt sammen med sin chef. Det har nogen jo prøvet. Som freelancer har man ikke kun én chef, man vil måske have 3-5 chefer (kunder). På den måde kan man bedre tåle at miste en af dem. Eller sige ’nej tak’ til at arbejde med en af dem. Det er også en frihed.

Det er klart, at man ikke har samme sikkerhed ved sygdom eller barsel. Derfor vil jeg bestemt også opfordre alle freelancere til at dække sig ind. Enten ved at lægge lidt penge til side til ’a rainy day’, eller du kan forsikre dig, hvis du føler et behov for det.

4. Du skal lige lære at sælge dig selv – på din egen måde

Ingenting kommer af sig selv. Med mindre du er vanvittig dygtig på et område med høj efterspørgsel og lav konkurrence, bliver du afhængig af at sælge dig selv. I større eller mindre grad. Det skal du være klar over, allerede inden du går i gang. Men du behøver ikke at bekymre dig om det. For man finder ud af det hen ad vejen.

Det gælder om at finde ud af:

  • Hvilke typer opgaver er jeg god til at løse?
  • Hvilket udbytte får mine kunder?
  • Hvilken type produkter og virksomheder vil jeg helst arbejde med?

Det mest effektive er ganske enkelt at være opmærksom på, hvad der sker, når du møder kunder. Hvad responderer de positivt på? Hvad er de mindre interesserede i? Der er ingen mere ærlig feedback, end den man får ganske gratis, når man kommunikerer med en potentiel kunde. Blot man hører efter.

Heldigvis er der ikke behov for at være ’pistolsælger’, som nogen kalder det. Du kan sagtens være en god sælger med stil og integritet, endda selv om du fra naturens side måske er lidt introvert. Det skal nok gå, hvis du er opmærksom på:

  • At sørge for, at nogen kommer til at høre om dig (Facebook, LinkedIn, freelance platforme etc.)
  • At være præcis, når du formulerer, hvad kunden køber af dig
  • At præsentere dig selv på en positiv, interesseret og glad måde i det personlige møde
  • At have styr på, hvad du konkret leverer, og hvad det koster

Og så lige et velment råd: Lad være med at ’spille kostbar’. Jeg har været i mange møder med freelancere, der skulle byde ind på et samarbejde. Og selv om jeg ind imellem er overrasket over virksomheders valg, er der en ting, der meget sjældent hjælper i en salgssituation: At spille kostbar. Det vil sige at være reserveret i sin attitude. De fleste foretrækker en samarbejdspartner som er interesseret og nærværende. Jo mere åben og interesseret, man er, jo større chance har man for at få en given opgave.

5. Jo mere initiativ du tager, jo flere opgaver får du

Initiativ er af de faktorer, der kan gøre en freelance tilværelse MERE sikker end et fast job. Hvor det kan være svært at påvirke, hvordan en hel virksomhed klarer sig, er der intet, der holder dig tilbage fra at tage initiativ som freelancer.

Nogle har let ved det. De tager bare telefonen og ringer til potentielle kunder og får en snak. Andre har måske et stort personligt netværk, de kan trække på. Tillykke, hvis du er så heldig.

Du kan f.eks. følge denne opskrift:

  • Lav en portfolio (eksempler på arbejde, du har udført)
  • Lav en hjemmeside eller en firma-profil på Facebook eller LinkedIn
  • Opret en profil på Marketingcapacity.dk
  • Definer for dig selv, hvilke kunder, du vil have (hvordan ser din ønskekunde ud?)
  • Ræk ud efter dine ønskede kunder via mails, beskeder, telefonopkald eller andet
  • Vigtigt: New Biz arbejde er ikke en éngangs-forestilling. Sørg for at lave New Biz arbejde jævnligt – f.eks. lidt hver uge. Så du hele tiden har noget i gang, og så det bliver en vane

Jeg har endnu aldrig mødt nogen, som gjorde det rigtige, og som ikke fik opgaver. Det kan gå hurtigt eller lidt langsommere, men hvis du er disciplineret kommer det til at gå.

6. Store eller små kunder – hvad skal du gå efter?

Mange tænker måske, at de nok har lettere ved få små virksomheder som kunder. Eller også tager man de kunder, der kommer af sig selv. Det kan være igennem venners anbefalinger, eller nogen man møder ved en privat sammenkomst.

Der er også nogle brede freelanceportaler, som mest bliver brugt af små virksomheder, som leder efter nogen, som kan løse en opgave for en billig pris. De har måske ikke særligt mange penge. De skal lige finde et budget, og de har ikke løbende opgaver. Så man får ikke en kunde – man løser et projekt – ofte for små penge.

Overvej nøje, om du skal bruge tid på små virksomheder. Min erfaring er, at det er nemmere og mere tilfredsstillende at arbejde sammen med større virksomheder. De briefer bedre, de har et løbende behov, og de ved, at professionelt arbejde koster penge.

Marketingcapacity.dk har fokus på at skabe gode, langvarige samarbejder mellem store virksomheder og freelancere. Ikke at løse ad-hoc opgaver for mindre virksomheder.

7. Du behøver ikke et stort netværk for at få succes som freelancer

Mange, der overvejer at gå freelance, har gode kontakter og måske endda tilsagn om samarbejde, allerede inden de etablerer sig. Og det giver naturligvis en vis tryghed. Men i realiteten oplever de fleste, at det er svært at flytte kontakter fra ét setup til et andet. Så de kontakter man har, ikke er dem, man kommer til at leve af.

Faktisk overvurderer mange betydningen af et netværk.

De fleste freelancere indser, når de kigger tilbage, at de ikke på forhånd kendte dem, der blev deres bedste kunder. De faste kunder, som man lever af som freelancer, dem lærer man først at kende, når man er blevet freelancer. Så fortvivl ikke, hvis du ikke har nogen gode kontakter endnu. Hvis du skal leve som freelancer, skal du alligevel kunne få kunder hen ad vejen. Gode venner og kontakter kan højst give dig en lidt lettere start.

Mit råd hvis du går freelance; brug altid en del af din tid på at skabe nye kontakter, at række ud, at skabe alliancer. Også når det går godt. Du aner ikke, hvor dine bedste kunder vil komme fra, og hvornår du har brug for dem.

8. Tænk over, hvor du skal få din inspiration fra

En ting, man kan undervurdere, når de overvejer at gå freelance, er den inspiration, man får gratis i en fast stilling. Enten i form af kurser, seminarer eller blot daglig inspiration gennem møder og samarbejdet generelt. Den slags inspiration, man ikke går og tænker nærmere over.

DET kan man savne som freelancere, hvis man ikke erstatter det med noget andet. Det skal indgå i dine overvejelser. Måske vil det hjælpe dig at sidde i kontorfællesskab, hvor I kan inspirere hinanden. Eller også vil du måske investere i løbende at gå på kurser. En anden oplagt mulighed er at søge længere forløb med en eller flere kunder. Så du kan sidde ude hos kunderne, mens du løser dine opgaver.

Marketingcapacity.dk aftaler ofte med vores kunder, at freelancerne sidder i deres virksomhed og løser opgaver. Det er godt for virksomhederne at have kompetencerne lige ved hånden, og det vil være en fordel for dig som freelancer. Fordi du får social og faglig inspiration.

9. Du kommer til at arbejde på mærkelige tidspunkter – og du vil nyde det

Som freelancer er du ofte sidste led i kæden. Du får ikke altid de samme lange tidsfrister, som mange andre. Det skal du være forberedt på. Men det er det, man kalder happy troubles, for så har du jo noget at lave.

Som freelancer arbejder man, når opgaverne er der. Det kan ind imellem komme på tværs, men du vil sikkert også nyde at mærke, at nogen har brug for lige netop det, du kan. Og at de vil betale dig for det. Så hvis du og din familie kan leve med, at du ind imellem arbejder på skæve tidspunkter, er det ikke et problem.

Faktisk er den fleksible tilværelse som freelancer idéel for mange, der netop IKKE kan se sig selv i et 9-17 job. Det bliver aldrig kedeligt. Og en ting, kan du være sikker på: Det er sjovere at arbejde over, når man er sig selv.

10. Vil du få succes som freelancer?

Det er nok det egentlige spørgsmål, de fleste grubler over, inden de eventuelt springer ud i det. Og reelt kan ingen forudsige, hvor godt du vil kunne klare dig som freelancer. Men blot du når det punkt, hvor du kan klare dig selv og tjene din egen løn, er du en succes. For så er du blevet uafhængig, hvilket for mange mennesker er en ønskeposition og den primære grund til at gå freelance.

Min erfaring er, at hvis man er flittig og dygtig til sit arbejde, så skal man nok komme dertil. Det gør de fleste, der prøver. Så der en meget stor chance for, at du bliver en succes.

11. Hvor mange kunder, har du brug for?

Det mest almindelige eller ideelle indenfor marketing er nok, at en freelancer har 2-5 faste kunder, som de arbejder for med jævne mellemrum. Og så supplerer de med ad hoc kunder, der skal have løst et projekt. Er du dygtig nok, og arbejder du på et område, hvor brugen af freelancefolk er indarbejdet, skal du nok få nok at lave. Det kan gå hurtigt, eller det kan drille lidt i starten. Men du skal nok komme i mål.

Det er ikke noget, du kan regne ud på forhånd. Men du skal være ekstra opmærksom i den første tid, du er freelance. Hvad sker der med dine projekter og dine kunder? Kommer de igen, eller gør de ikke? Det er i sidste ende det, som det afhænger af. Meget få freelancere kan leve af at skulle finde nye kunder hele tiden.

12. Frygt ikke bogholderi – så slemt er det ikke

Lad det være sagt med det samme: Det er ikke sjovt at skulle bogføre bilag, udarbejde regnskaber og sende fakturaer. Ok, det sidste er jo meget sjovt, i hvert fald i starten. For tallet på fakturaen er jo præmien for dit arbejde. Men omvendt er der heller ikke så meget at frygte. For bogholderi er ikke så svært, når du først går i gang. Og indtil du får overskud til at hyre en bogholder, er der udmærkede programmer, som f.eks. Dinero, der er ret intuitive.

Bogholderi skal ikke for alvor indgå i dine overvejelser om, hvorvidt du skal blive freelancer. For det løser sig, og faktisk ender nogle med godt at kunne lide det. Fordi det giver overblik.

13. Sådan kan du iscenesætte dine kompetencer som freelancer

At være dygtig til sit fag er den vigtigste af alle parametre. Hvis du vil være grafiker, skal du kunne dit grafiske håndværk og have en god smag. Hvis du vil være tekstforfatter, skal du skrive så godt, at selv folk uden forstand på tekst, kan se, at du skriver godt. Herudover skal du kunne samarbejde i en positiv ånd. Det er et kapitel for sig.

Men forretningsmuligheder kan komme, når du mindst venter det. Derfor skal du meget tidligt lave din pitch. Eller din elevator-speech, som nogen vil kalde det. Tænk på Løvens Hule. Du skal hurtigt og præcist kunne forklare, hvad du laver, og hvad kunderne kan bruge det til. Så alle kan forstå det, og så det fremstår attraktivt – og nemt at købe.

Når du skal skrive din pitch (som du derefter lærer udenad), så overvej disse 3 parametre:

Færdigheder: (det faglige. Skrive, layoute, rentegne, programmere etc.). Folk efterspørger typisk først en færdighed. De ved, om de har brug for en webudvikler, en projektleder eller en, der kan optimere deres SEO. Med til dine færdigheder hører også meta-niveauet. Det niveau, hvor du ikke kun kan udføre dit fag, men hvor du også kan styre et projekt eller hjælpe din kunde med at definere opgaven. Faktisk forventer mange virksomheder, at en dygtig freelancer har det niveau, hvor de kan tage hånd om hele opgaven selv.

Domæner: (et område, for eksempel en branche eller et produktområde). Dette er måske ikke det første, kunder umiddelbart efterspørger. Men det er ofte valgkriteriet, hvis de står med flere freelancere at vælge imellem. Så ser de på, om man har lavet noget tilsvarende. Domæner bliver vigtigere og vigtigere – i hvert fald inden for marketing og reklame. Før i tiden kunne man arbejde inden for et område alene baseret på sine kompetencer. Men i dag efterspørger flere virksomheder domæne-kendskab. Så supplér gerne dine færdigheder med dyb viden på ét eller flere områder. Bare for eksemplets skyld, så kan du blive en grafiker, der ved alt om fashion, eller du kan blive en tekstforfatter, der ved alt om gør-det-selv håndværk og byggeartikler. Det kan godt være, at du så opfatter dig selv som mere ’smal’. Men til gengæld bliver du guld værd for dine kunder. For de behøver ikke at starte forfra, hver gang de skal give dig en opgave.

Teknologi: På nogle områder hænger kompetencer og teknologi uløseligt sammen. Som eksempelvis webdesign eller programmering. Og andre fagområder følger efterhånden trop. Kunder vil i stigende grad se efter, om du har teknologiske færdigheder eller i hvert fald forståelse. F.eks. kan en tekstforfatter positionere sig på at være god til SEO eller på at kende de nyeste funktioner i Facebook eller LinkedIn.

14. Du kan opleve en stolthed, du aldrig har følt før

Én af de bedste ting som freelancer er, at man beviser over for sig selv, at man kan klare sig på egen hånd. Det giver stolthed og glæde. Hvis man er ansat i Microsoft eller Novo Nordisk kan man naturligvis være stolt af overhovedet at være medarbejder dér, og stolt af sin virksomhed.

Men det er en stor tilfredsstillelse, at man selv kan sælge, udføre og fakturere en opgave i eget navn. Det er dig selv og dine ydelser, dine kunder køber. Du vil opleve, at den stolthed er guld værd.

Og så lige et par velmente råd, hvis du vælger at blive selvstændig

Hvis du efter at have læst denne artikel har mod på at være freelancer, så spring ud i det. Det er trist at sidde på plejehjemmet og sige: ”Bare jeg havde turdet …”, og du kan jo altid søge et job, hvis du gerne vil i fast arbejde igen.

Du kan komme til at tjene gode penge som freelance. Men lad være med at gøre pengene til målestok for din succes eller for dit syn på dig selv. Du skal kunne lide den måde at arbejde på. For de færreste var pengene det primære formål i sig selv.

Gør dig selv nem at samarbejde med. I det lange løb, er det måske den egenskab, der betyder mest for kunderne. Vær den bedste udgave af dig selv. Lad være med at være stædig. Tag dit ego ud af ligningen. Acceptér, at dine kunder, som dem der betaler dig, har ret til at ændre i dine forslag.

Gør dig umage. Også i det lange løb. I den første tid rider man på en bølge af endorfiner og glæde over, at man har gang i butikken. Men over tid bliver det rutine. Prøv at undgå, at din indsats bliver træt og for rutinepræget. Pas på med at kopiere dig selv. Bevar din uskyld og din lyst til at prøve noget nyt. Så dine løsninger vedbliver at være friske – selv om du måske har prøvet det meste før. Det er professionalisme.

Husk at nye friheden. De fleste freelancere lærer efterhånden, at arbejdsmængden sjældent er lige tilpas. Som regel har man enten for meget eller for lidt arbejde. Enten er man stresset over, at man har travlt, eller også er man bekymret for, hvornår man får de næste opgaver. Sådan har de fleste det. Så det er klogt at være opmærksom på et par ting:

  • Prøv at nyde det, når du har lidt tid i overskud. Det var jo en af grundene til, at du valgte at blive freelance
  • Sæt noget i gang. Drik kaffe med nogen, ring til nogen, send mails ud. Som freelancer skal man altid sørge for at have nogle skibe i søen for at få de næste opgaver. Det er generelt den bedste medicin til at holde humøret højt: At du tager initiativet, og at du har disciplin til at gøre det, du beslutter dig for. Hvis du har den disciplin, skal det nok gå, og så vil du nyde dit frie liv

Ingen kan tage beslutningen om eventuelt at blive freelance for dig. Det må du gøre selv. Jeg håber, at mine erfaringer og indfald kan være med til at nuancere dine overvejelser, og måske forberede dig på, hvad du kommer til at opleve.

God fornøjelse!

Carsten Bjerregaard