Artikel

Det kan en freelance digital marketing manager

Af Carsten Bjerregaard, Marketingcapacity.dk (Link gerne til denne artikel. Kopiering/publicering uden aftale er ikke tilladt) 

En digital marketing manager er en marketingchef med speciel fokus på – og særlige kompetencer inden for – digital markedsføring. Den digitale marketingchef skal have fokus på at maksimere virksomhedens toplinje i forhold til det budget og de interne ressourcer, der bliver stillet til rådighed. Det er en delikat opgave med et væld af værktøjer, handlingsparametre og discipliner, der skal spille sammen.

Se Digital Marketing Manager profiler
 

Hvad går digital marketing management ud på?

På de store linjer handler det om:

  • At sætte nogle ambitiøse men realistiske mål (KPI’er)
  • At udforme en digital strategi (fordi man ikke kan gøre alt)
  • At omsætte strategien i en digital marketingplan med diverse aktiviteter
  • At eksekvere aktiviteterne gennem digitale kanaler og på digitale platforme
  • At monitorere og justere undervejs
  • At evaluere
  • At rapportere resultater
  • At implementere forbedringer

Og på den måde ligner det i princippet alle andre opgaver. Men kompleksiteten er til at få øje på, ikke mindst hvis man sammenligner med, hvad marketing management var for blot få år siden. I dag skal en digital marketing manager have overblik over mange parametre. Hvis vi dykker ned i den nævnte proces, skal personen have indsigt i:

Kunderne

  • Deres behov, tanker og adfærd – især omkring produkterne i virksomhedens kategori
  • Segmentering
  • Kundesegmenternes forbrug af media, deres digitale adfærd

Mediaplatforme

  • Traditionelle medier, der udkommer digitalt
  • Sociale Media med brugergenereret indhold (Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, Pinterest og hvad de alle sammen hedder)
  • Blogs og alle mulige andre formater
  • Den digitale marketing manager skal forstå medierne hele vejen rundt: Hvem bruger dem? Hvad bruger de dem til? Hvordan bruger de dem? Hvilke kommunikative muligheder byder medierne på?
  • Hvordan man køber ind på medierne. Er det fast pris? Effektbaseret pris?
  • Hvordan kan man definere sine målgrupper op imod mediernes audiences?

Markedet

  • Hvad gør konkurrenterne?
  • Hvad taler kunderne om (Social listening, trending etc.)?
  • Hvilke trends er på vej for kategorien?

Egne kanaler

  • Website og landingpages
  • E-mail marketing med nyhedsbreve
  • Social-Media profiler
  • Content Marketing media som blogs
  • Events

Teknologier og værktøjer

  • Google Ads, Facebook Ads, Google Analytics, Google Trending etc.
  • CMS systemer, CRM systemer, Social Media administrationssystemer som f.eks. Hootsuite

Kreative assets

  • Content (artikler, videoer, blogposts, SoMe posts, rapporter, undersøgelser, produkt informationer etc.)
  • Kampagner
  • Billeder
  • Product stories
  • Boilerplates
  • Stil og tone
  • Designmanualer etc.
  • Koncepter

Søgemaskiner

  • Google, Bing og hvilke der ellers måtte være
  • Hvordan kommer vi op i de organiske søgninger (SEO)?
  • Hvordan køber vi ind på søgeord og begreber?

Data, regler og love

Vi er på vej imod, at markedsføring bliver mere og mere personaliseret og individualiseret på den ene side, mens beskyttelsen af den enkelte forbruger/kunde bliver intensiveret på den anden side. Så den digitale marketing manager skal samtidig have styr på GDPR, Cookie regler og alle de andre begrænsninger – lovlige og ulovlige, som markedsføringen er underlagt.

Det er et kæmpe område at have styr på. Faktisk er det jo så stort, at ingen længere kan have styr på det hele uden at bruge værktøjer. Derfor er marketing også blevet den største indkøber af IT udstyr i dag. Og digitale marketing managers sidder på toppen af en stadig voksende tech-stack.

Og alligevel handler det først og fremmest om mennesker. Nemlig kunderne. Om at forstå kunderne, udvikle produkter de vil betale for, skabe kunde-præference for netop virksomhedens brand, og sørge for, at kunderne nemt kan få fat i produkterne. Det er vigtigt at huske på midt i det teknologiske kapløb.

Hvordan skaber digital marketing manager værdi?

I de fleste virksomheder kører marketing-maskinen på et eller andet plan ’af sig selv’. Forstået på den måde, at det aldrig stopper. Endnu en forskel i forhold til tidligere, hvor man kørte kampagner og der ind imellem var ’radio-silence’. I dag arbejder de fleste virksomheder både med kampagner og fast online-tilstedeværelse.

Så en digital marketing manager skaber værdi ved at være som en general. Han skal evne at:

  • Overskue helheden
  • Finde muligheder og trusler (i vrimlen)
  • Prioritere sine indsatser
  • Iværksætte dem og eksekvere dem gennem andre (ledelse)
  • Lære og give sin læring videre
  • Omsætte sin viden til nye produkter eller forbedringer

Og det betyder, at en succesfuld digital marketing manager ud over sine faglige kompetencer ofte har nogle særlige personlige egenskaber.

Hvilke personlige egenskaber skal en digital marketing manager have?

  • Analytisk tilgang
  • Nysgerrig
  • Vedholdende
  • Konkurrence-betonet
  • Utålmodig og med stort, personligt drive
  • Ambitiøs
  • Psykologisk (hvis ikke antropologisk) indsigt

Det er ikke tilfældigt, at nogle af de mest succesfulde mennesker i verden har netop disse egenskaber. Man siger, at New York er byen, der aldrig sover. Tilsvarende er internettet den verden, der aldrig sover. Så lad os for god ordens skyld også tilføje, at en dygtig digital marketing manager har brug for et højt stress niveau og selvtillid – parret med tvivlens nådegave.

Hvorfor en freelance digital marketing manager?

Før i tiden tænkte de fleste nok på freelancere til éngangs-projekter. Men mange virksomheder har nu indset fordelene ved at arbejde med freelancere i længerevarende forløb:

  • Man kan få dækket behov, der ikke retfærdiggør en fastansættelse
  • I perioder, hvor man ikke har behovet, betaler man ikke for kompetencen
  • I et længerevarende samarbejde lærer freelanceren virksomheden at kende næsten lige så godt som en fastansat
  • Hvis man sammenligner med at købe den ønskede kompetence fra et bureau – f.eks. et reklamebureau – er det som regel langt billigere at arbejde med freelancere
  • Man er fleksibelt stillet, når man vil gentænke den samlede kompetenceprofil, som man står med som ansvarlig for et område
  • Flere og flere virkeligt dygtige folk vil helst arbejde freelance
  • En freelancer kan stadig se på ens virksomhed ’udefra’ – hvilket er en værdifuld ting, når man f.eks. tænker på kreative
  • Freelancere kan måske tilføre din virksomhed frisk inspiration udefra

Hvordan finder du en god freelance digital marketing manager?

Det kan være svært at finde den rigtige freelancer. Og det kan frem for alt tage lang tid. For der er mange freelancere inden for samme område, og selv om de skilter med samme kompetencer, kan der være stor forskel, når det kommer til den måde, de arbejder på, og det arbejde, de leverer. Når du beder Marketingcapacity.dk om hjælp med at finde en freelancer til et samarbejde er processen:

  1. Du beskriver dit behov for os (enten skriftligt eller mundtligt – hvorefter vi bekræfter i en mail)
  2. Vi screener vores flere end 1000 verificerede profiler og om nødvendigt markedet via vores kanaler
  3. Vi nominerer en liste af kandidater og taler med dem i forhold til dit behov
  4. Du bliver præsenteret for 3 kandidater, der ser ud til at kunne dække dit behov
  5. På de 3 møder (hos jer eller digitalt) kan du spørge ind og evt. se eksempler på deres arbejde
  6. Du vælger den freelancer, du gerne vil indlede et samarbejde med
  7. Vi sætter det op i vores systemer med tidsregistrering etc. så du har overblik og fuld kontrol

Med andre ord: Efter du har beskrevet dit behov, skal du blot afsætte 2 timer til at mødes med 3 håndplukkede og screenede kandidater. Det er din garanti for et godt resultat med en rimelig indsats.

Se Digital Marketing Manager profiler